0

Pēcstundas

Neformāla kino izglītības programma
skolotājiem un skolu jauniešiem

12 BEZMAKSAS LEKCIJAS DIVĀS DAĻĀS

Kā kino iespaido mūsu domāšanu? Kādi ir galvenie filmu žanri, vizuālie izteiksmes līdzekļi un stāstījumu veidi? Un kā kino var palīdzēt pedagoga darbā ar skolēniem?

Divi bezmaksas lekciju cikli (6 lekcijas katrā semestrī) būs ceļvedis pedagogiem ar un bez priekšzināšanām par kino. Pēc lekciju kursa beigām skolotāji varēs palīdzēt saviem skolēniem orientēties kino pasaules ceļa zīmēs.

Tiešsaistes lekcijas papildinās ikmēneša klātienes pasākumi kinoteātrī, lai kopīgi baudītu filmas un patērzētu par aktualitātēm.

PASNIEDZĒJI

Mūsu pasniedzēji ir profesionāli kino praktiķi, pētnieki un lektori.

  • image

    Daniela Zacmane

    Kinokritiķe un Antuāna Duanela kino skolas programmas vadītāja

    Īss citāts par iecerēto Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

  • image

    Dārta Ceriņa

    Kinokritiķe, lektore un pētniece

    Īss citāts par iecerēto Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

  • image

    Marta Elīna Martinsone

    Kino un teātra režisore, scenāriste, publiciste

    Īss citāts par iecerēto Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

  • image

    Adriāna Roze

    Kino režisore un publiciste

    Īss citāts par iecerēto Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

Lekciju plāns skolotājiem tiešsaistē

    4.oktobris 18:00 - 19:30

    Daniela Zacmane. Kino izglītība kā nepieciešamība un iespēja

    Kino ir kļuvis par populārāko un visklātesošāko mākslas formu jauniešu dzīvēs. Audiovizuālais attēls ir tik suģestējošs, ka tas iespaido to, kā jaunie cilvēki domā par dzīvi, kādu viņi gūst priekšstatu par vēsturi un kā uztver pasauli.

    Ar filmu palīdzību iespējams ilustrēt mācību tēmas, uzzināt par personībām, analizēt attiecības un sabiedrisku procesu kopsakarības. Par kino iespējams arī domāt saistībā ar vizuālajām metaforām, mākslas stiliem un tehniskajām iespējām. Un šajā kino izziņas procesā izšķiroša nozīme ir pedagogiem. Lekcijā lektore iepazīstinās ar kino izglītības nepieciešamību un pedagoģiskām pieejām mācību procesam, pamatā balstoties franču esejista, pasniedzēja un izglītības darbinieka Alēna Bergalā pētījumos un pieredzē darbā ar jauniešiem Antuāna Duanela kino skolā.

    18.oktobris 18:00 - 19:30

    Daniela Zacmane. Kino poētika un tās lasītprasme

    Kino veidošanas un uztveres koordinātu sistēmā nozīmīga vieta ir asociācijām – ar kādiem paņēmieniem filma vēršas pie skatītāja un kā skatītājs to “nolasa”. Kinovēsturē ir posmi, uz kuriem tiek attiecināts vārds “poētisks”, piemēram, ar franču poētisko reālismu apzīmē filmas, kas veidotās noteiktā estētikā 20. gs. 30. gados, savukārt ar filmu “Baltie zvani” (Ivars Kraulītis, 1961) sākas jauns posms latviešu kino – poētiskais dokumentālais kino. Vairāki jaunās paaudzes latviešu dokumentālisti turpmākās desmitgades uzņēma nozīmīgas filmas, kurām raksturīgs personisks rokraksts, metaforas, smalka vizuālā stilistika. Filmu iespējams analizēt kā tekstu, piemēram, dzeju, kurā aiz vārdiem atklājas plašs un interesants nozīmju lauks.

    1.novembris 18:00 - 19:30

    Dārta Ceriņa. Vēsturisko filmu skatiena vēsture

    Vēsturiskais kino nav žanrs. Vēsturiskums kinematogrāfā drīzāk ir vārdspēle – filmas sižetu balsta fakti, reāli notikumi vai veido personības un autentiski atainots, rekonstruēts laikmets vai laika posms. Tomēr tajā pašā laikā vēsturiskās filmas ir vizuālas ekrāna spēles ar laiku, jo ar kino palīdzību iespējams pārrakstīt vai interpretēt vēstures gaitu. Tāpat arī dokumentēt mūsdienas – savu laiku, parādības un sabiedrību; mēdz apgalvot, ka “viss kino ir dokumentāls”, jo ikviena filma ietver informāciju par laikmetu, kurā tā ir tapusi.

    Lekcijā tiks apskatīta vēsturisko filmu attīstība kinomākslā, sākot ar kara un vēsturiskajiem epiem un beidzot ar laikmeta drāmām jeb kostīmdrāmām un dokudrāmām (tā saucamajām dokufikcijām). Tostarp tiks aplūkots, kas īsti uzskatāms par “vēsturiskumu” kino – cik filmai ir jābūt vēsturiski precīzai un vai kino maz drīkst falsificēt vēsturi (revizionisma, propagandas un (post)koloniālisma kino)? Un galu galā – kāda loma ir kino kā vēsturiskās atmiņas nesējam un kā šis filmas var integrēt mācību procesā?

    15.novembris 18:00 - 19:30

    Daniela Zacmane. Pieaugšana kopā ar pieaugšanas filmām

    Pieaugšanas stāstu (angliski “coming of age”) protagonists ir jauns cilvēks, ar kuru kādu notikumu rezultātā notiek pieaugšanas procesam raksturīga pārvērtība. Šīs pārvērtības pamatā parasti ir dramaturģisks konflikts, kas sekmē to, ka notiek varoņa “iniciācija”, kas var izpausties kā savas vietas atrašana dzīvē, piedošana, pieņemšana vai sava veida izlaušanās.

    Stāsti par jauniem cilvēkiem sastopami gan "vecās" ("400 sitieni", "Nulles uzvedība" u.c.), gan jaunās filmās ("Puikas gadi", "Lady bird: Laiks lidot", "Mammu, es tevi mīlu", “Tizlenes” u.c.), apliecinot, ka pieaugšanai piemīt gan savas grūtības, gan arī skaistums – kā dzīvē, tā uz ekrāna.

    Pieaugšanas stāsti piedāvā iespēju ieraudzīt, atpazīt un parunāt par to, par ko bez filmu palīdzības reizēm grūti runāt

    29.novembris 18:00 - 19:30

    Marta Elīna Martinsone. Mūsdienīga jauniešu seriāla mācība

    Pieaugot straumēšanas platformu popularitātei un patēriņam, jauniešu kino pasaules arvien neatņemamāka sastāvdaļa ir seriāli; tie veido ne vien izpratni par dominējošajiem attiecību naratīviem, bet arī rada priekšstatu par noteiktiem vizualitātes un tēlu tipoloģijas veidošanas paņēmieniem.

    Savas lekcijas ietvaros lektore vēsturiskā griezumā aplūkos trīs galvenās tēmas: 1) populārākie naratīvi; 2) varoņi un iekļaujošas sabiedrības atveidojums; 3) vizuālā stilistika un kinematogrāfiskās kvalitātes. Gūstot priekšstatu par to, ko skatās jaunieši, iespējams labāk ieraudzīt un saprast pašu to skatītāju.

    13.decembris 18:00 - 19:30

    Adriāna Roze. Marvel kinopasaule un mūsdienīgs varonis

    Tā saucamās Marvel filmas (veidotas Marvel Cinematic Universe) nav atsevišķas vienības, bet ir saistītas viena ar otru, veidojot veselu pasauli vai, kā liecina nosaukums, – Universu. Lai arī filmu pamatā ir samērā vienkārša struktūra (pasaule ir jāglābj no spēcīga ļaundara, un varonim/varonei vai varoņu grupai ir jāaapkopo spēki, lai stātos tam pretī), filmas ir balstītas uz sarežģītu varoņu un arī ļaundaru psiholoģiju. Marvel filmu tematika mūsdienīgi hipnotiskā vizuālitātē pievērš uzmanību mūžīgām tēmām: draudzības, mīlas, labo nodomu un noteiktas rīcības kontinuitātes spēkam cīņā pret ļauno.

    Šie stāsti, lai arī filmās tie pārkāpj Zemes un cilvēcisko iespēju robežas, var jaunos skatītājus aizvest pie tēmas par varoņiem literatūrā, vēsturē un galu galā – šībrīža politiskajā realitātē.

Lekcijas skolotājiem norisināsies Zoom platformā reizi divās nedēļās, un tās būs pieejamas bez maksas jebkuram pedagogam vai izglītības iestādes pārstāvim. Aicinām pieteikties neatkarīgi no priekšzināšanām.

Pieteikšanās atvērta līdz 2022. gada 30. septembrim. Vietu skaits ierobežots.

Pieteikties

Lekciju plāns skolotājiem tiešsaistē

Repertuārs